Komunikat w sprawie zmiany danych podlegających wpisowi na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich
Read the announcement in English
Zgodnie z art. 204 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, ze zm.), dalej: „Ustawa”, Polska Agencja Nadzoru Audytowego, dalej „Agencja”, prowadzi listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich, dalej: „Lista”. Lista dostępna jest na stronie internetowej Agencji pod adresem https://pana.gov.pl.
Agencja przypomina o obowiązku wynikającym z art. 204 ust. 3 Ustawy, tj. obowiązku zgłoszenia zmiany danych podlegających wpisowi na Listę w terminie 30 dni od dnia zaistnienia zmian.
Wniosek o zmianę danych podlegających wpisowi na Listę, dalej: „Wniosek”, wraz z wymaganymi dokumentami może zostać złożony:
- w formie pisemnej – z podpisem własnoręcznym osoby reprezentującej Wnioskodawcę (do Wniosku należy załączyć dokument, z którego wynika, uprawnienie osoby podpisującej wniosek do reprezentowania wnioskodawcy) albo z podpisem własnoręcznym pełnomocnika (Do Wniosku należy załączyć dokument pełnomocnictwa oraz dokument, z którego wynika, że osoba udzielająca pełnomocnictwa jest upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy) za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Agencji: Kolejowa 1, 01-217 Warszawa; albo
- w postaci elektronicznej – wyłącznie przez elektroniczną skrzynkę podawczą – Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) na adres: Skrzynka ePUAP: /PANA/SkrytkaESP (jako pismo ogólne do podmiotu publicznego)[1]. W tym przypadku Wniosek wraz ze wszystkimi załącznikami powinien zostać podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji jednostki 1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym[2], 2) podpisem zaufanym[3] albo 3) podpisem osobistym[4]. Szczegółowe informacje dotyczące platformy ePUAP znajdują się na stronie epuap.gov.pl. Dokumenty przesłane za pomocą poczty elektronicznej e-mail, a nie za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) Agencji zostaną pozostawione bez rozpoznania; albo
- za pomocą telefaxu: +48 22 487 81 71.
Agencja informuje, że wzór Wniosku o zmianę danych podlegających wpisowi na Listę jednostek pochodzących z państw trzecich jest dokumentem pomocniczym i nie stanowi urzędowego formularza. W związku z powyższym posłużenie się wzorem formularza rekomendowanym przez Agencję pozostawione jest do decyzji jednostki audytorskiej.
Do Wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające zmianę danych – w oryginałach lub ich uwierzytelnionych odpisach. Odpisy mogą być uwierzytelnione wyłącznie w sposób określony zgodnie z art. 76a § 2 lub 2a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, ze zm.), dalej: „k.p.a.”.
Dokumenty urzędowe sporządzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymagają uzyskania poświadczenia ich autentyczności. Dokumenty urzędowe powinny zostać poświadczone w formie apostille, jeżeli zostały wydane przez instytucję działającą w państwie będącym stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. nr 112, poz. 938). Dokumenty sporządzone w języku obcym należy przekazać wraz z tłumaczeniem z języka obcego na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego.
Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym.
Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego2, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.
Zgodnie z art. 205 ust. 8 Ustawy w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 204 ust. 2 pkt 5, 6, 8 i 9 Ustawy, tj. obejmujących:
- adresy właścicieli lub wspólników, członków organów zarządzających oraz członków organów nadzorczych;
- nazwiska i imiona biegłych rewidentów zatrudnionych w jednostce audytorskiej pochodzącej z państwa trzeciego lub z nią powiązanych jako wspólnicy lub w inny sposób, którzy zamierzają przeprowadzać lub przeprowadzają badanie sprawozdania finansowego jednostki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Rzeczypospolitej Polskiej;
- informację o członkostwie w sieci oraz wykaz nazw i adresów firm audytorskich należących do sieci oraz podmiotów powiązanych z Wnioskodawcą lub też wskazanie miejsca, w którym informacje te są publicznie dostępne;
- adres strony internetowej jednostki audytorskiej pochodzącej z państwa trzeciego
zamiast dokumentów potwierdzających te dane można dołączyć oświadczenie o zgodności tych danych ze stanem faktycznym i prawnym (Załącznik A), podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji Wnioskodawcy lub przez jego pełnomocnika. Zgodnie z art. 205 ust. 9 Ustawy oświadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Do oświadczenia należy dołączyć dokumenty potwierdzające sposób reprezentacji Wnioskodawcy lub pełnomocnictwo – w przypadku podpisania oświadczenia przez pełnomocnika.
Zgodnie z art. 33 § 3 k.p.a. pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Dokument pełnomocnictwa należy przedłożyć w języku polskim. W przypadku sporządzenia pełnomocnictwa w języku obcym należy przedłożyć pełnomocnictwo wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego z języka obcego na język polski. Adwokat, radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie.
Wraz z pełnomocnictwem należy złożyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (słownie: siedemnaście złotych 00/100).
Opłatę skarbową z tytułu złożonego pełnomocnictwa należy wnieść na poniższy rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Zgodnie z art. 40 § 4 k.p.a. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Zgodnie z art. 40 § 5 k.p.a. w razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
Agencja zwraca uwagę, iż w przypadku zmian w składzie członków organów zarządzających (art. 204 ust. 1 pkt 4 Ustawy) bądź biegłych rewidentów (art. 204 ust. 1 pkt 6 Ustawy) należy każdorazowo pamiętać o konieczności spełniania przez jednostkę audytorską warunków, o których mowa w art. 205 ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy. Zgodnie z art. 209 ust. 1 pkt 3 Ustawy w przypadku zaprzestania spełniania warunków, o których mowa w art. 205 ust. 1 i 2 Ustawy, następuje skreślenie jednostki audytorskiej z Listy.
W związku z powyższym, w przypadku zmian wynikających z art. 204 ust. 1 pkt 4 i 6 Ustawy, do Wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w art. 205 ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy:
- dokumenty potwierdzające, że większość członków organu zarządzającego Wnioskodawcy spełnia wymagania dla biegłych rewidentów równoważne z wymaganiami określonymi w polskiej Ustawie np. dokument wydany przez organ rejestrujący biegłych rewidentów zawierający co najmniej następujące informacje:
- imię i nazwisko biegłego rewidenta,
- numer w rejestrze biegłego rewidenta,
- adres biegłego rewidenta,
- data wpisu do rejestru biegłego rewidenta,
- czy biegły rewident ukończył studia uniwersyteckie lub równorzędne (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbył szkolenie wstępne (aplikację) wraz ze wskazaniem czasu jego trwania oraz informacją czy szkolenie zostało zakończone egzaminem (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident wykonuje zawód (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbywa obowiązkowe doskonalenie zawodowe;
- dokumenty potwierdzające, że biegli rewidenci zatrudnieni w jednostce audytorskiej lub z nią powiązani jako wspólnicy lub w inny sposób, którzy zamierzają przeprowadzać lub przeprowadzają badanie sprawozdania finansowego jednostki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Rzeczypospolitej Polskiej, spełniają wymagania równoważne z wymaganiami określonymi w polskiej Ustawie dla biegłych rewidentów:
- imię i nazwisko biegłego rewidenta,
- numer w rejestrze biegłego rewidenta,
- adres biegłego rewidenta,
- data wpisu do rejestru biegłego rewidenta,
- czy biegły rewident ukończył studia uniwersyteckie lub równorzędne (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbył szkolenie wstępne (aplikację) wraz ze wskazaniem czasu jego trwania oraz informacją czy szkolenie zostało zakończone egzaminem (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident wykonuje zawód,
- czy biegły rewident odbywa obowiązkowe doskonalenie zawodowe.
W celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących zmiany danych podlegających wpisowi na Listę, pytania prosimy kierować na adres e-mail: pana@pana.gov.pl.
Pliki
Wniosek o zmianę danych podlegających wpisowi na Listę
Oświadczenie o zgodności danych ze stanem faktycznym i prawnym (Załącznik A)
[1] Do czasu wprowadzenia przez Agencję możliwości korzystania z usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, w rozumieniu Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285), przekazywanie dokumentów w postaci elektronicznej następuje za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP.
[2] W przypadku posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, pochodzącym z innego kraju niż Rzeczpospolita Polska, musi on spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. U. UE. L. z 2014 r. nr 257, str. 73), dalej: rozporządzenie eIDAS.
[3] podpis zaufany – podpis elektroniczny, którego autentyczność i integralność są zapewniane przy użyciu pieczęci elektronicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji, zawierający dane o których mowa w art. 3 pkt 14a z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, ze zm.).
[4] podpis osobisty – zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 11 rozporządzenia eIDAS, weryfikowany za pomocą certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w Ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671, , ze zm.);