Komunikat w sprawie wpisu na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich
Read the announcement in English
Zgodnie z art. 204 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 2017 o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1015, ze zm.), zwanej dalej: „Ustawą”, Polska Agencja Nadzoru Audytowego, zwana dalej „Agencją”, prowadzi listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich, dalej zwaną „Listą”. Lista dostępna jest na stronie internetowej Agencji pod adresem https://pana.gov.pl .
Zgodnie z art. 205 ust. 1 Ustawy wpisowi na Listę podlegają jednostki audytorskie pochodzące z państw trzecich, które zamierzają przeprowadzać lub przeprowadzają badanie sprawozdania finansowego jednostki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Rzeczypospolitej Polskiej, pod warunkiem spełnienia przez jednostkę audytorską wymagań, o których mowa w art. 205 ust. 1 albo ust. 2 Ustawy.
Wymóg ten, w myśl art. 205 ust. 4 Ustawy, nie dotyczy przypadku, gdy badana jednostka jest emitentem wyłącznie dłużnych papierów wartościowych, które zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym przed dniem 31 grudnia 2010 r., a ich jednostkowa wartość nominalna wynosi w dniu emisji co najmniej 50 000 euro lub równowartość co najmniej 50 000 euro – w przypadku dłużnych papierów wartościowych denominowanych w innej walucie lub w dniu 31 grudnia 2010 r. lub później, a ich jednostkowa wartość nominalna wynosi w dniu emisji co najmniej 100 000 euro lub równowartość co najmniej 100 000 euro – w przypadku dłużnych papierów wartościowych denominowanych w innej walucie.
W celu wpisu na Listę jednostka audytorska ubiegająca się o wpis, zwana dalej „Wnioskodawcą”, składa do Agencji Wniosek, dalej zwany „Wnioskiem”, zawierający udokumentowane dane, o których mowa w art. 204 ust. 2 pkt 2-11 Ustawy. Zgodnie z art. 205 ust. 7 Ustawy w przypadku danych, o których mowa w art. 204 ust. 2 pkt 5, 6, 8 i 9 Ustawy, zamiast dokumentów potwierdzających te dane można dołączyć oświadczenie o zgodności tych danych ze stanem faktycznym i prawnym, podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji Wnioskodawcy lub przez jego pełnomocnika. Zgodnie z art. 205 ust. 9 Ustawy oświadczenie, o którym mowa w zdaniu poprzednim, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
Wniosek o wpis – wzór* wraz z wymaganymi dokumentami (w tym Załączniki A-E, Załącznik F) powinien być złożony:
- w formie pisemnej – z podpisem własnoręcznym osoby reprezentującej Wnioskodawcę (do Wniosku należy załączyć dokument, z którego wynika, uprawnienie osoby podpisującej wniosek do reprezentowania wnioskodawcy) albo z podpisem własnoręcznym pełnomocnika (Do Wniosku należy załączyć dokument pełnomocnictwa oraz dokument, z którego wynika, że osoba udzielająca pełnomocnictwa jest upoważniona do reprezentowania wnioskodawcy) – za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Agencji: Kolejowa 1, 01-217 Warszawa; albo
- w postaci elektronicznej – wyłącznie przez elektroniczną skrzynkę podawczą – Platforma Usług Administracji Publicznej (ePUAP) na adres: Skrzynka ePUAP: /PANA/SkrytkaESP (jako pismo ogólne do podmiotu publicznego)[1]. W tym przypadku Wniosek wraz ze wszystkimi załącznikami powinien zostać podpisany przez osoby uprawnione do reprezentacji jednostki 1) kwalifikowanym podpisem elektronicznym[2], 2) podpisem zaufanym[3] albo 3) podpisem osobistym[4]. Szczegółowe informacje dotyczące platformy ePUAP znajdują się na stronie epuap.gov.pl. Dokumenty przesłane za pomocą poczty elektronicznej e-mail, a nie za pomocą Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (e-PUAP) Agencji zostaną pozostawione bez rozpoznania; albo
- za pomocą telefaksu: +48 22 487 81 71.
* Agencja informuje, że wzór Wniosku jest dokumentem pomocniczym i nie stanowi urzędowego formularza. W związku z powyższym posłużenie się wzorem formularza rekomendowanym przez Agencję pozostawione jest do decyzji jednostki audytorskiej.
Do Wniosku należy załączyć**:
1. dokument potwierdzający rejestrację Wnioskodawcy w rejestrze handlowym państwa trzeciego;
2. dokument, z którego wynika uprawnienie osoby/osób podpisujących Wniosek do reprezentowania Wnioskodawcy w przypadku, gdy brak jest informacji o reprezentacji Wnioskodawcy w dokumencie z właściwego rejestru handlowego Wnioskodawcy;
3. dokument potwierdzający rejestrację Wnioskodawcy jako jednostki audytorskiej w rejestrze jednostek audytorskich w państwie trzecim (zgodnie z pkt 11 Wniosku) lub rejestracji w państwie UE (zgodnie z pkt 12 Wniosku);
4. pełnomocnictwo, jeśli Wniosek składa pełnomocnik;
5. dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań, o których mowa w art. 205 ust. 1 pkt 1 i 2 Ustawy:
-
- dokument, z którego wynika skład członków organu zarządzającego Wnioskodawcy;
- dokumenty potwierdzające, że większość członków organu zarządzającego Wnioskodawcy spełnia wymagania dla biegłych rewidentów równoważne z wymaganiami określonymi w polskiej Ustawie np. dokument wydany przez organ rejestrujący biegłych rewidentów zawierający co najmniej następujące informacje:
- imię i nazwisko biegłego rewidenta,
- numer w rejestrze biegłego rewidenta,
- adres biegłego rewidenta,
- data wpisu do rejestru biegłego rewidenta,
- czy biegły rewident ukończył studia uniwersyteckie lub równorzędne (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbył szkolenie wstępne (aplikację) wraz ze wskazaniem czasu jego trwania oraz informacją czy szkolenie zostało zakończone egzaminem (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident wykonuje zawód (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbywa obowiązkowe doskonalenie zawodowe;
- dokumenty potwierdzające, że biegli rewidenci zatrudnieni w jednostce audytorskiej lub z nią powiązani jako wspólnicy lub w inny sposób, którzy zamierzają przeprowadzać lub przeprowadzają badanie sprawozdania finansowego jednostki zarejestrowanej w państwie trzecim, której papiery wartościowe są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym w Rzeczypospolitej Polskiej, spełniają wymagania równoważne z wymaganiami określonymi w polskiej Ustawie dla biegłych rewidentów:
- imię i nazwisko biegłego rewidenta,
- numer w rejestrze biegłego rewidenta,
- adres biegłego rewidenta,
- data wpisu do rejestru biegłego rewidenta,
- czy biegły rewident ukończył studia uniwersyteckie lub równorzędne (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident odbył szkolenie wstępne (aplikację) wraz ze wskazaniem czasu jego trwania oraz informacją czy szkolenie zostało zakończone egzaminem (jeśli dotyczy),
- czy biegły rewident wykonuje zawód,
- czy biegły rewident odbywa obowiązkowe doskonalenie zawodowe.
6. załączniki zgodnie ze wzorem zawartym we wzorze Wniosku.
** Wymienione w pkt 1-5 powyżej dokumenty powinny zostać przekazane w oryginałach lub ich uwierzytelnionych odpisach. Dokumenty urzędowe sporządzone poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wymagają uzyskania poświadczenia ich autentyczności. Dokumenty urzędowe powinny zostać poświadczone w formie apostille, jeżeli zostały wydane przez instytucję działającą w państwie będącym stroną Konwencji Haskiej z dnia 5 października 1961 r. znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych (Dz. U. z 2005 r. nr 112, poz. 938). Dokumenty sporządzone w języku obcym należy przekazać wraz z tłumaczeniem z języka obcego na język polski wykonanym przez tłumacza przysięgłego.
Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym.
Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego2, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.
Wszystkie załączniki załączane do Wniosku powinny zostać ponumerowane.
Do wniosku należy dołączyć dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 60 ust. 1 Ustawy, w wysokości wynoszącej 6232,65 zł (sześć tysięcy dwieście trzydzieści dwa złote 65/100). Przy wykonywaniu przelewu transgranicznego Wnioskodawca powinien uwzględnić wszelkie opłaty bankowe, w tym prowizje. (Komunikat w sprawie wysokości opłaty za rozpatrzenie wniosku o wpis na listę firm audytorskich w roku 2024).
Dane do przelewu transgranicznego:
Polska Agencja Nadzoru Audytowego
Adres: ul. Kolejowa 1, 01-217 Warszawa
NIP: 5252802078
REGON: 384416473
E-mail: pana@pana.gov.pl
Dane banku Agencji wraz z numerem konta:
BGK Bank Gospodarstwa Krajowego
Adres: Al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa
Numer rachunku (IBAN): PL 57 1130 1017 0020 1559 0620 0003
Kod BIC (SWIFT): GOSKPLPW
W przypadku ustanowienia pełnomocnika zgodnie z art. 33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775, ze zm.), dalej jako „k.p.a.”, wraz z wnioskiem o wpis na Listę należy przedłożyć dokument pełnomocnictwa w języku polskim. W przypadku sporządzenia pełnomocnictwa w języku obcym należy przedłożyć pełnomocnictwo wraz z tłumaczeniem dokonanym przez tłumacza przysięgłego z języka obcego na język polski. Zgodnie z art. 33 § 3 k.p.a. pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie.
Zgodnie z art. 14 § 1d k.p.a. pisma kierowane do organów administracji publicznej mogą być sporządzane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Pisma wraz z załącznikami utrwalone w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym. Pisma wraz z załącznikami utrwalone w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym[5].
Wraz z pełnomocnictwem należy złożyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17 zł (słownie: siedemnaście złotych 00/100).
Opłatę skarbową z tytułu złożonego pełnomocnictwa należy wnieść na poniższy rachunek bankowy:
Urząd Miasta Stołecznego Warszawy
Centrum Obsługi Podatnika
21 1030 1508 0000 0005 5000 0070
Zgodnie z art. 40 § 4 k.p.a. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej, innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej albo państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronie umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
Agencja dokona weryfikacji złożonych dokumentów i po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego zgodnie z polskimi przepisami prawa powszechnie obowiązującego, w drodze decyzji administracyjnej, rozstrzygnie o wpisaniu Wnioskodawcy na Listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich prowadzoną przez Agencję albo o odmowie dokonania wpisu na Listę firm audytorskich pochodzących z państw trzecich.
Postępowanie o wpis na Listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich jest prowadzone w języku polskim. Korespondencja z Wnioskodawcą jest prowadzona w języku polskim. Tłumaczenie przez Agencję informacji zawartych w niniejszym komunikacie na język angielski ma jedynie charakter informacyjny, nie obejmuje pełnego zakresu stanu prawnego obowiązującego w Rzeczypospolitej Polskiej a w konsekwencji nie może być traktowane jako wiążące i wyczerpujące.
W celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących wpisu na Listę, pytania prosimy kierować na adres e-mail: pana@pana.gov.pl.
Pliki:
- Wniosek o wpis na listę jednostek audytorskich pochodzących z państw trzecich
- Załączniki A-E
- Załącznik F
[1] Do czasu wprowadzenia przez Agencję możliwości korzystania z usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, w rozumieniu Ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 285), przekazywanie dokumentów w postaci elektronicznej następuje za pośrednictwem Elektronicznej Skrzynki Podawczej ePUAP.
[2] W przypadku posługiwania się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, pochodzącym z innego kraju niż Rzeczpospolita Polska, musi on spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. U. UE. L. z 2014 r. nr 257, str. 73), dalej: rozporządzenie eIDAS.
[3] podpis zaufany – podpis elektroniczny, którego autentyczność i integralność są zapewniane przy użyciu pieczęci elektronicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji, zawierający dane o których mowa w art. 3 pkt 14a z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2023 r. poz. 57, ze zm.).
[4] podpis osobisty – zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 11 rozporządzenia eIDAS, weryfikowany za pomocą certyfikatu podpisu osobistego, o którym mowa w Ustawie z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671, ze zm.).
[5] Kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany lub podpis osobisty musi spełniać wymogi określone w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 257, str. 73) – rozporządzenie eIDAS.