zobacz menu

Komentarze i opracowania

Planowanie badania ryzyka oszustwa w okresie pandemii COVID-19

Kontynuując przybliżanie treści dotyczących audytu w okresie COVID-19, PANA zwraca
uwagę na rozdziały Planing-Risk Identification and Assesment
(https://www.ifac.org/knowledge-gateway/supporting-internationalstandards/discussion/summary-covid-19-audit-considerations#ac-planning-eoriskidentification-and-assessment) oraz Reporting and Fraud Risk Arising from COVID-19 Pose
Significant Challenges for Professional Accountants (https://www.ifac.org/knowledgegateway/contributing-global-economy/discussion/reporting-and-fraud-risk-arising-covid-19-
pose-significant-challenges-professional-accountants
) zamieszczone na stronie IFAC.
W ramach zasobów dotyczących identyfikacji i oceny ryzyka, IFAC wskazuje na opracowanie
Forensic Focus on COVID-19. Financial Statement Fraud, dotyczące ryzyka nadużyć
związanych z fałszowaniem sprawozdań finansowych. Pełna treść opracowania dostępna jest
pod linkiem: https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/us/Documents/finance/usforensic-focus-on-covid-19.pdf.W opracowaniu zwrócono uwagę, że presja na zaprezentowanie dobrego wyniku finansowego
i zaspokojenie oczekiwań inwestorów może wywoływać w obecnym czasie większą pokusę
do manipulacji księgowych. Problemem może więc być (oprócz rozpoznania
niedopuszczalnego zachowania osób odpowiedzialnych za sprawozdawczość finansową)
słabość kontroli wewnętrznej wywołanej zmianą sposobu funkcjonowania wielu podmiotów.W związku z powyższym biegli rewidenci powinni zwrócić szczególną uwagę na następujące
ryzyka:

  • zawyżanie przychodów – w celu ukrycia rzeczywistego spadku sprzedaży podmioty
    mogą celowo fałszować przychody, zarówno w celu utrzymania pozytywnych
    wyników finansowych, jak też pokazania skuteczności działań zarządu w trudnych
    warunkach zmieniającego się otoczenia gospodarczego,
  • przesłanki obniżenia wartości aktywów oraz konieczność utworzenia rezerw
    spółki mogą niewłaściwie podchodzić do obowiązku dokonywania odpisów
    aktualizacyjnych na zapasy, czy należności. Dotyczy to również konieczności
    tworzenia rezerw na zobowiązania, czy ujawniania zobowiązań warunkowych,
  • manipulacje wysokością szacunków ujmowanych w księgach rachunkowych
    w wielu przypadkach szacunki opierają się na prognozach dotyczących kształtowania
    się wybranych wartości. Obejmują one szczególnie zapasy, wartość firmy, instrumenty
    finansowe, inwestycje i niektóre kontrakty długoterminowe. Występujące obecnie
    zaburzenia w łańcuchach dostaw, czy zmienność rynków finansowych mogą istotnie
    zaburzać wiarygodność takich szacunków. W niektórych sytuacjach zarządy mogą
    celowo unikać szacowania strat lub wręcz zawyżać wartość wybranych aktywów,
  • restrukturyzacja i celowe „topienie” trudnych kosztów – w związku z ogólnie
    występującymi stratami finansowymi wywołanymi pandemią, przedsiębiorstwa mogą
    mieć pokusę spisywania w koszty różnych aktywów lub ewidencjonowania
    dodatkowych obciążeń, które niekoniecznie mają jakikolwiek związek ze skutkami
    pandemii. W ten sposób zarządy będą ukrywać przy okazji negatywne skutki innych
    decyzji finansowych,
  • kapitalizacja i nieprawidłowe aktywowanie kosztów – w sposób oczywisty
    podmioty mogą dążyć do utrzymania wyników finansowych poprzez bezpodstawne
    aktywowanie wybranych kosztów i rozliczanie ich skutków w dłuższym okresie czasu.
    Niektóre koszty wywołane pandemią mogą być istotne i zarządy będą unikać
    jednorazowego obciążania nimi wyników finansowych,
  • niepełne ujawnienia – podmioty mogą unikać pełnej prezentacji skutków pandemii
    Covid-19 na ich działalność gospodarczą. Szczególnie będzie to dotyczyć ujawnienia
    różnych ryzyk i niepewności związanych przykładowo ze stopniem realizacji
    zobowiązań umownych. W przypadku trudności w wykonaniu zawartych umów,
    kluczowe znaczenie mogą mieć konsekwencje finansowe wynikające z ich
    niedotrzymania, w tym możliwość powoływania się na tzw. „siłę wyższą”,
  • manipulowanie wysokością marży – wiele przedsiębiorstw obecnie odnotowuje
    znaczący spadek przychodów, zamyka fabryki, punkty sprzedaży, obniża
    wynagrodzenia wynikające z zawartych umów sprzedaży. W rzeczywistości wywołuje
    to zwiększone ryzyko oszustw na wysokości realizowanej marży,
  • zaburzenia systemu kontroli wewnętrznej w zakresie sporządzania sprawozdań
    finansowych
    – obecne warunki prowadzenia działalności gospodarczej zwiększają
    ryzyko nadużyć również w kontekście procedur kontroli wewnętrznej. Ponieważ wiele
    podmiotów zdecydowało się na wprowadzenie pracy wirtualnej, daje to nowe
    możliwości na obejście wybranych mechanizmów kontrolnych. W kontekście
    sprawozdawczości finansowej szczególne znaczenie mogą mieć tutaj: zmiany
    w zakresie podziału obowiązków, delegowanie większego zakresu uprawnień
    oraz zwiększanie dostępu do systemów informatycznych. Powyższe aspekty
    powiązane często ze zmniejszeniem się ilości pracowników i radykalnymi zmianami
    środowiska pracy zdecydowanie zwiększają ryzyko popełniania nadużyć. W wielu
    przypadkach musiało dojść do kompleksowej zmiany procedur kontrolnych, mogło się
    to odbywać w różnym czasie a nowe metody kontroli często zostały zaprojektowane
    bardzo szybko i nie do końca przetestowano ich efektywność.

Mając na uwadze ostatni aspekt związany ze zmianami w kontroli wewnętrznej, PANA pragnie
zwrócić uwagę na jeszcze jedno opracowanie, wskazane przez IFAC – Reacting to Covid-19 in
Internal Control over Financial Reporting (opracowanie znajduje się pod linkiem:
https://dart.deloitte.com/USDART/ov-resource/ab0ec730-6fa9-11ea-bf7d-dffa3853d562.pdf)Przedstawiono w nim praktyczne wskazówki, które obszary kontroli wewnętrznej
w kontekście sprawozdawczości finansowej są obecnie narażone na największe ryzyko
nadużyć i w jaki sposób zapobiegać tym manipulacjom. Dla każdego obszaru zidentyfikowano
możliwe słabości oraz zaproponowano dodatkowe procedury weryfikacyjne.
Do najważniejszych aspektów zaliczono:

  • ogólny nadzór zarządu nad systemem kontroli wewnętrznej,
  • kontrolę kierownictwa w kontekście szacunków ujmowanych w księgach rachunkowych,
  • weryfikację przebiegu transakcji biznesowych,
  • płatności gotówkowe,
  • automatyczne mechanizmy kontrolne,
  • efektywność procesów zleconych na zewnątrz organizacji,
  • zasady dostępu do systemów IT,
  • zmiany zarządu i kluczowych pracowników,
  • infrastrukturę do pracy zdalnej,
  • metody pomiaru ryzyka w działalności gospodarczej,
  • bieżące procesy monitoringu,
  • ryzyka związane z pracownikami,
  • komunikację,
  • sposoby testowania efektywności kontroli wewnętrznej.

PANA zachęca do zapoznania się z pełną treścią powyższych opracowań i przypomina,
że rozważania związane z ryzykiem oszustwa należy powiązać ze standardem KSB 240.
PANA przypomina ponownie, że w przypadku natknięcia się na przypadki oszustwa biegli
rewidenci powinni kierować się wskazaniami w szczególności par. 38 KSB 240.

PRZECZYTAJ TAKŻE